Friday, December 25, 2009

..::SALJI OH! SALJI::..


Salji oh Salji..sekarang nie da musim salji yer..Korang tahu tak apa itu salji?Salji ialah satu partikel(particle) dalam bentuk kristal ais (ice crystal) cair, mengandungi multitud kepingan salji. Walaupun ia dibuat daripada partikel (particle) yang kasar dan kecil, ia merupakan bahan berbutir. Ia ada tempat pembukaan yang berstruktur lembut, kecuali diletakkan di bawah tekanan yang luaran..
Salji dibentuk biasanya apabila wap air(water vapour) melalui aras atmosfera yang tinggi di bawah suhu yang kurang daripada 0 °C dan kemudian jatuh semula ke bumi..Ia juga boleh dibuat dengan embun beku(frozen dew) yang jatuh dari permukaan yang ia dibentuk, atau partikel kabus beku (freezzing fog) yang jatuh dibentuk apabila kelembabapan(humidity) yang ada permukaan udara mula membeku pada suhu-suhu yang sangat rendah. Salji kurang padat berbanding dengan air hujan yang bermaksud jumlah lembapan(moisture) yang sekata akan menghasilkan salji dengan isipadu yang lebih banyak, kemudian barulah hujan..Satu peraturan(principle) mengatakan bahawa air dalam lapan unit salji bersamaan dengan satu unit hujan...(edit dari wikipedia)..
Di bawah ini adalah klasifikasi untuk kristal sajli asli(natural snow crystals):
Sekarang nie pun banyak laporan dari seluruh dunia mengatakan bahawa keadaan musim salji sekarang ini makin buruk..Hal ini dapat kita buktikan bahawa dengan tergendalanya beberapa siri penerbangan ke negara bersalji..tak cukup dengan itu, perlawanan bola sepak liga antarabangsa juga terpaksa ditunda akibat masalah salji tebal yang mungkin akan mengganggu rentak permainan jika ia diteruskan..uuhuuuu~~sejuk pulak rasanya...hehee...al maklum laa musim salji laa katakan..kepada penganut agama kristian,aku ucapkan Merry Christmas~~

0 comments:

Post a Comment