Monday, December 28, 2009

..::FACEBOOK VS FRIENDSTER::..



Sebuah perkhidmatan rangkaian sosial yang berfokus pada pembangunan dan mencerminkan rangkaian sosial atau hubungan sosial di antara orang-orang sebagai contoh mereka berkongsi pengalaman, aktiviti, idea-idea, minat dan sebagainya..Ia adalah sebuah perkhidmatan rangkaian sosial pada dasarnya terdiri daripada wakil daripada setiap pengguna..Jenis utama daripada perkhidmatan rangkaian sosial adalah mereka yang mengandungi kategori yang tersendiri..Ini dapat didefinasikan sebgai anda akan berkaitan dengan kawan anda..Banyak contoh yang kita boleh ambil di sini iaitu Friendster, Facebook, Twitter, mySpace, Zorpia, Flixster, Tagged dan macam-macam lagi nama-nama rangkaian sosial tersebut..takkan laa nak senarai semua kan..utamakan yang popular laa kan...kat sini aku akan perjelaskan dua rangkaian sosial yang paling popular masa kini iaitu Facebook dan Friendster..

Sumber:
  1. Google Insight For Search
  2. Traffic Estimate
  3. Alexa
  4. Ranking
GOOGLE INSIGHT FOR SEARCH - Facebook
Semakin Meningkat!!!

Minat Sesebuah Negara : Malaysia Hanya 25%


GOOGLE INSIGHT FOR SEARCH - Friendster
Semakin Menurun!!!
Minat Sesebuah Negara : Malaysia memperolehi 79%

TRAFFIC ESTIMATE - Facebook

Semakin Meningkat!!

TRAFFIC ESTIMATE - Friendster
Semakin Menurun!!!

Ranking daripada ALEXA :
Facebook - 2
mySpace - 12
Twitter - 14
Tagged - 121
Friendster - 160
Flixster - 1100
Zorpia - 3855

Ranking daripada RANKING :
Facebook - 3
mySpace - 8
Twitter - 14
Friendster - 158

Melalui kajian ini,kita dapat lihat bahawa kadar seseorang pengguna itu ke arah Friendster kini semakin menurun..Ada pula laman sosial yang lain berjaya memintas Friendster..hmm..Mungkin kat sini aku boleh perjelaskan sedikit kenapa pengguna internet lebih meminati Facebook berbanding dengan Friendster:
  1. Facebook lebih open berbanding Friendster (tanpa banyak klik jika nak comment)
  2. Facebook popular di seluruh dunia tetapi Friendster hanya tertumpu kepada rantau asia tenggara sahaja..
  3. Game di facebook lebih syok berbanding di Friendster
Ok..aku tak kata Friendster tu tak ok..ok jugak..aku pun ada laman Friendster jugak..aku on dua-dua..tapi apa yang aku sedar sekarang ini adalah ramai antara kawan-kawan aku telah pun bertukar kepada Facebook..bila akuy tengok last login diorang,2weeks laa,3weeks laa..more than 3weeks pun ada..tapi di Facebook,24hours online..kenapa erk??aku tak tau kenapa..mungkin Facebook lebih menarik kot..so apa-apa pun pilihan korang,aku harap korang hepi k..

0 comments:

Post a Comment