Thursday, June 17, 2010

..::REVIEW SPAIN VS SWITZERLAND::..


Saat aku nantikan telah pun tiba..nak tengok perlawanan pertama pasukan favourite aku, La Furia Roja (The Red Fury) menentang pasukan yang menduduki ranking ke-24 dunia iaitu Switzerland..Starting line up untuk pasukan Spain:

1 Iker Casillas (REAL MADRID)
3 Gerard Pique (BARCELONA)
5 Carles Puyol (BERCELONA)
11 Joan Capdevila (VILLAREAL)
15 Sergio Ramos (REAL MADRID)
16 Sergio Busquets (BARCELONA)
8 Xavi (BARCELONA)
14 Xabi Alonso (REAL MADRID)
6 Andreas Iniesta (BARCELONA)
7 David Villa (BARCELONA)
21 David Silva (VALENCIA)

Naa...bila tengok line up pasukan SPAIN,sumanya player2 yang tersohor..6 pemain adalah dari kelab BARCELONA, 3 dari kelab gergasi, REAL MADRID, dan satu daripada kelab VILLAREAL dan SEVILLA..kalau tengok atas kertas,memang SPAIN akan menang kan..tapi jangkaan aku meleset sama sekali..rupa-rupanya kalah 0-1..jaringan daripada pemain yang berada pada posisi left mildfilder, Gelson Fernandes pada minit ke-52..



adoooi..tension aku tengok..da ar serang banyak kali..shot 25kali..tapi satu pun tak mencecah jaring..switzerland yang dapat bola hanya 26% nie pun dapat score satu..aduhai,ape dah jadi nie..tu laa..bila tengok line up,suma pemain dari La Liga..Mana perginya pemain EPL? Fernando Torres? Cesc Fabregas? Kalau Cesc tu, aku tak heran laa duk kat bangku simpanan tu sebab dia kena compete dengan Xavi ataupun Iniesta..Xavi pun ok gak cara dia main..memang mantap gak..yang aku pelik, striker nie..kenapa laa tak bagi masuk Torres awal-awal?kenapa? kenapa msti semua pemain La Liga pada line up..? takut tak serasi ke nanti bila pemain EPL dan pemain La Liga bersatu dalam permainan?bila da kena sebijik,baru laa coach terhegeh-hegeh nak masukkan Torres..


Hmm..aku tak leh nak kata apa laa..aku nie pun bukannya arif sangat bola nie..juz bagi komen tentang perlawanan pembukaan tu..da kena kejutan da pun...xpa laa..kalah pun kalah laa.. masih apa peluang lagi nak layak..pasni lawan Chile dengan Honduras pulak..kepada Switzerland, aku memang respect defender2 diorang..memang kental bertahan..ini adalah kemenangan pertama Switzerland ke atas pasukan SPAIN setelah 18 kali bertemu..


So,kepada peminat SPAIN tu,jangan laa susah hati..perjalanan masih panjang lagi nie..sabar je k..kepada yang anti-SPAIN tu,jangan anda fikir kejohanan ini adalah yang short term..ini adalah kejohanan long term..maksud aku,nie bukannya perlawanan kalah mati ok..masih ada peluang lagi nak layak..walaupun kalah,SPAIN tetap di hati..gitu!!!!

0 comments:

Post a Comment